call 0 800 337 571 Безкоштовно по всій Україні
Русский Рус Українська Укр

Лямбда-зонд – перевірка, особливості роботи та заміни

  1. Особливості лямбда-зонда, принципи роботи, види
  2. Діагностуємо лямбда-зонд – перевірка опорної напруги
  3. Внутрішній опір – перевірка лямбда-зонду

Сучасні автомобілі оснащені каталізаторами, що забезпечують очищення вихлопних газів та зниження викидів в атмосферу. Для контролю за вмістом кисню у відпрацьованих газах ставиться лямбда-зонд – спеціальний датчик випускного колектора. Завдяки кисневому датчику ЕБК отримує можливість регулювати найбільш оптимальне співвідношення палива та повітря, що значно підвищує економічність двигуна (до 15%). Регулярна перевірка лямбда-зонда впливає на стабільну роботу ДВЗ, технічний стан та екологічність автомобіля загалом. Пропонуємо розібратися, як перевірити внутрішню напругу та опір датчика кисню за допомогою тестера, щоб у майбутньому уникнути серйозних проблем та витрат.

Особливості лямбда-зонда, принципи роботи, види

Лямбда-зонд є конструкцією у вигляді сталевого корпусу з різьбленням і кільцем ущільнювача, що надає кріпленню герметичність. Усередині розташовані наступні компоненти — твердий керамічний електроліт, покритий з двох сторін платиновим напиленням (зовнішній електрод), цирконієвий елемент з робочим режимом до 1000 ° С (внутрішній електрод), нагрівальний елемент.

Головним завданням зонда є відстеження рівня кисню у вихлопних газах. При досягненні температури прогріву 300 — 400 ° С збільшується провідність цирконієвого електроліту. Вихідна напруга на електродах утворюється за рахунок різниці в обсязі кисню – в атмосфері та вихлопній трубі. Після запуску двигуна частина газів потрапляє до активної зони датчика, де проводиться визначення кількості кисню та порівняння з нормативним показником (14,7 : 1). Якщо встановлено відхилення від норми, зонд подає сигнал на електронний блок керування (через проводку), що приводить у дію форсунки.


Залежно від матеріалу виготовлення електроліту, лямбда-зонд буває:

  • цирконієвий – на основі діоксиду цирконію, з тонким покриттям із платинових електродів. Має гарний захист від вологи, з допустимим рівнем попадання повітря. Здатний проводити імпульси за нормальної температури від 300 – 400 °С, самостійно створювати напругу. Сильне прогрівання (більше 950 ° С) може призвести до виходу з експлуатації.
  • титановий – конструктивно нагадує цирконієвий, містить у складі діоксид титану. Працює при температурі 700 °С і вище (є нагрівач), без доступу кисню з атмосфери. Генерує напругу до 5 В. Відрізняється складністю конструкції, чим пояснюється її висока вартість.


Середній період роботи лямбда-зонда становить 40 – 80 тисяч кілометрів, з урахуванням умов експлуатації машини. При виході з експлуатації датчика можуть проявитися характерні ознаки – інтенсивний запах з вихлопної труби, збільшення витрати палива, зниження тяги. Як наслідок, на приладовій панелі загоряється лампочка Check Engine — важливий сигнал про те, що необхідна перевірка лямбда-зонда тестером (або іншим способом) для подальшого усунення несправності.

Діагностуємо лямбда-зонд – перевірка опорної напруги

Для профілактики фахівці рекомендують періодично перевіряти стан кисневого датчика. Так, якщо зонд містить лише один провід (сигнальний), то маса – це корпус пристрою. При двох дротах чорний є "сигналом", а сірий масою. Для перевірки опорної напруги в роз'єм чорного дроту вставляємо виведення "плюс" мультиметра. За наявності одного дроту "мінус" датчика підключаємо до "мінуса" клеми АКБ. Потім потрібно перевести мультиметр у режим постійної напруги (20 В), увімкнути запалення без запуску двигуна. У стані норми така перевірка лямбда-зонда мультиметром видає показ 0.45 В.


Після запуску та прогріву двигуна показання не змінюються? Кисневий датчик вийшов із ладу. У зондах на 3 та 4 дроти використовується підігрівач, а перевірка напруги проводиться аналогічним чином. Якщо необхідно діагностувати стан нагрівача, під'єднуємо щуп до білого проводу та вмикаємо запалювання. Важливий показник працездатності – 12 В.

Внутрішній опір – перевірка лямбда-зонду

Окрім опорної напруги, фахівці рекомендують перевірити опір нагрівача лямбда-зонда (двох білих дротів). Спочатку від'єднуємо штекер від датчика кисню, змінюємо опір на кабелях нагрівального компонента. Відповідно до норми, показник повинен становити 2 — 14 Ом. Потім потрібно виміряти напругу з боку машини за допомогою вольтметра — оптимальне значення більше 10,5 В. Якщо опір відсутній, можливий розрив електричного ланцюга.

Зниження чутливості наконечника відбувається через накопичення на робочій поверхні сажі, свинцевого нальоту, сірого нагару. За результатами візуального огляду можна зробити висновок про необхідність заміни лямбда-зонда.


Проста та доступна перевірка лямбда-зонда ELM 327 – за допомогою сканера, який працює згідно з протоколом стандарту OBD2. Такий пристрій має гарну сумісність з більшою частиною іномарок та вітчизняних автомобілів. Покрокова інструкція діагностики кисневого датчика містить:

  1. Підключення тестера до роз'єму, з попереднім уточненням розташування за документами на машину.
  2. Розрахунок параметрів та передача їх на ноутбук для обробки спеціальною програмою (Torque Pro).

Своєчасна перевірка лямбда-зонда та заміна несправного пристрою дозволяє підтримувати працездатність будь-якого автомобіля. У разі відхилення показників від норми важливо продіагностувати стан кисневого датчика, а також при потребі замінити несправний пристрій. Наш інтернет-магазин Zapchasti.lviv.ua пропонує широкий вибір деталей та комплектуючих для різних систем авто – з відомих розбірок Польщі, за привабливою ціною. Ми забезпечуємо оперативну доставку до будь-якого населеного пункту України, гарантуємо працездатність та європейську якість запчастин.

Повернутись до списку статтів
Залишити коментар до цієї статті
Злишити свій коментар

question
question
question
Оцініть, будь ласка
* Поля обов’язкові для заповнення
viber telegram
Допомога у підборі